Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Fortsätt stanna hemma

    Vi påminner om att bara resa om du verkligen måste. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Rulltrappa i Rinkeby väntar på reparation

Rulltrappans reparation har blivit försenad på grund av att coronavirusets spridning begränsar transportmöjligheterna för reservdelar.

I hela SL-trafiken finns det totalt 500 rulltrappor. Medelåldern på dem är 20 år, men de äldsta rulltrapporna i drift är från 1960-talet. Rulltrapporna i Rinkeby är från 2007.

I Rinkeby finns det tre rulltrappor. En av dem kan köras både uppåt och neråt, en kan bara köras neråt och den tredje kan bara köras uppåt. Många av våra rulltrappor är specialbyggda och anpassade för just den plats de sitter på. Reservdelar till platsspecifika rulltrappor, likt de i tunnelbanan, lagerhålls inte utan måste beställas och i många fall nytillverkas. Det här är anledningen till varför det kan ta tid att laga en trasig rulltrappa.

Just nu väntar vi på en växel till rulltrappa ”03” i Rinkeby. Växeln har efter beställning tillverkats i Kina och är klar. Underhållsentreprenören Thyssen uppger dock att det är stora fraktproblem på grund av coronavirusets spridning i Europa, vilket innebär väldigt osäkra fraktvägar till Sverige.

När det gäller flygfrakt har sjukvårdsmaterial nu högsta prioritet, vilket betyder att vår leverantör i Kina inte kan ge oss ett datum för när flygfrakt skulle kunna bli av. Även vid en bekräftelse kan leveransen bli flyttad till förmån för sjukvårdsmaterial som behöver skickas.

SL har i stället beställt tågfrakt av växeln till rulltrappan i Rinkeby. Uppskattad leveranstid är cirka tre månader och det är därför svårt att lämna en tidsangivelse för när rulltrappan är i drift.

Vi uppdaterar här, och i appen, så fort vi har ny information.