Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Komma på och av pendeltåget

Pendeltågens vagnar har golv i samma höjd som perrongen. Dörrarna är automatiska, men på sommaren öppnar du själv dörrarna för att kunna hålla en behaglig temperatur ombord.

Du öppnar själv dörrarna under juni, juli och augusti. Det här är för att kunna hålla en behagligare temperatur ombord på tågen. För att kliva av eller på tåget trycker du på knappen som är placerad mitt på dörren när knappen lyser grönt.

Vid Stockholms södra, Stockholm City, Stockholm Odenplan och Arlanda central öppnar vi alltid dörrarna utan att du behöver trycka på knappen.

Så här funkar det med ramper på tågen

På grund av avståndet mellan perrongen och pendeltåget rekommenderar vi att du som använder rullstol tar hjälp av vår rampservice när du ska komma ombord. Du kan antingen beställa rampservice i förväg eller ställa dig vid skylten för rampservice på plattformen för att få spontan hjälp av tågvärden.

Skylten för spontan rampservice hittar du alltid vid plattformens mitt. Skylten är svartvit och har en rullstolssymbol. På några stationer finns även en nyare skylt där det också står "Rampservice". 

En del pendeltåg har utskjutande fotsteg, men om du använder elrullstol ska du ändå använda rampservice eftersom det har hänt att det utskjutande fotsteget inte har hållit för elrullstolens vikt.

Förbeställ alltid för Arlanda, Knivsta och Bålsta

När du ska resa till Arlanda, Knivsta och Bålsta måste du alltid beställa rampservice i förväg, eftersom det behövs en längre ramp på de här stationerna. Den förvaras på perrongen på dessa stationer.

Beställa rampservice i förväg

För att beställa rampservice ringer du SL:s kundtjänst på telefonnummer 08 600 10 00. Det behöver du göra senast 30 minuter innan du ska resa. Du säger att du vill beställa rampservice till talsvarstjänsten, så kopplar den dig rätt. 

Du berättar sedan för personalen som svarar vilken tid du tänker åka, var du stiger på och var du vill stiga av.