Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Komma på och av pendeltåget

Pendeltågens vagnar har golv i samma höjd som perrongen. Dörrarna är automatiska, men på sommaren öppnar du själv dörrarna för att kunna hålla en behaglig temperatur ombord.

Du öppnar själv dörrarna under juni, juli och augusti. Det här är för att kunna hålla en behagligare temperatur ombord på tågen. För att kliva av eller på tåget trycker du på knappen som är placerad mitt på dörren när knappen lyser grönt.

Vid Stockholms södra, Stockholm City, Stockholm Odenplan och Arlanda central öppnar vi alltid dörrarna utan att du behöver trycka på knappen.

Så här funkar det med ramper på tågen

Du kan få hjälp med ramp på alla stationer.

Just nu rekommenderar vi att du alltid förbeställer rampservice, eftersom vi inte kan garantera att samtliga tåg är utrustade med manuella ramper. När du förbeställer får du reda på om det tåg du ska resa med är ett som har ramp eller inte. 

Du kan fortfarande ställa dig vid skylten för rampservice som finns på perrongen, men det kan komma ett tåg utan ramper och du får då vänta in nästa tåg. Skylten hittar du ungefär mitt på perrongen.

Förbeställ alltid för Arlanda och Knivsta

När du ska resa till Arlanda och Knivsta måste du alltid beställa rampservice i förväg, eftersom det behövs en längre ramp på de här stationerna. Den förvaras på perrongen på dessa stationer.

Beställa rampservice i förväg

För att beställa rampservice ringer du SL:s kundtjänst på telefonnummer 08 600 10 00. Du säger att du vill beställa rampservice till talsvarstjänsten, så kopplar den dig rätt.

Du berättar sedan vilken tid du tänker åka, var du stiger på och var du vill stiga av.