Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Ledsagning

Ledsagning förbättrar tillgängligheten i kollektivtrafiken.

Du beställer ledsagning på telefonnummer 020 120 20 22.  På det numret kan du till exempel få hjälp om du:

  • vill beställa ledsagning på stationen, i bussterminalen eller mellan båt och annan SL-trafik,
  • vill beställa ledsagning på annan plats i Sverige genom ledsagningsportalen.

Du kan ringa dygnet runt, alla dagar i veckan. Förbeställningstiderna kring ledsagning kan vara olika beroende på vilket färdmedel du åker, vilken tid du åker, och var i länet du befinner dig. Du kan läsa mer om vad som gäller just din resa under rubrikerna för varje färdmedel. 

Egen ledsagare?

Det är bara du som har färdtjänstkort från Stockholms läns landsting som får ta med en (1) ledsagare utan kostnad. Har du inte färdtjänstkort får du och din ledsagare betala för resan som vanligt. 

Om ledsagning i SL-trafiken

Det är trafikutövarens personal som utför ledsagning inom SL- och Waxholmsbolagets trafik. Ledsagning erbjuds på alla tunnelbane- och pendeltågsstationer samt på stora bytespunkter för lokalbanetrafiken. Det erbjuds även på stora bytespunkter mellan spårtrafik och buss och vid tio stora bytespunkter mellan land- och sjötrafik. Ledsagning erbjuds inte vid byten ”buss till buss”. Förbeställningstiden varierar för de olika trafikslagen.

Ledsagarens ansvar är att möta upp resenären vid ankommande fordon eller på annan avtalat plats inom SL- eller Waxholmstrafikens ansvarsområde såsom entré/brygga eller spärrområde. Ledsagaren ger orienteringsstöd till nästa trafikslag, entré eller spärr.

Ledsagaren hjälper inte till med att bära väskor eller andra tillhörigheter och ledsagaren följer inte med in på fordon eller på resan.

Ansvarig trafikoperatör ansvarar för att utse lämplig ledsagare för uppdraget. Det innebär att det inte finns något inslag av kundval i uppdraget.

Resenären som beställer ledsagning bör ange ett telefonnummer som ledsagaren kan nå resenären på.