Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Gå, cykla eller välj andra färdsätt i första hand

    Just nu är SL-trafiken till för dem som absolut måste resa. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Ledsagning och bärhjälp

Ledsagning och bärhjälp förbättrar tillgängligheten i kollektivtrafiken.

Ledsagning under coronapandemin

Särskilda rutiner gäller tills vidare på grund av coronapandemin. 

Vid beställning

  • Kundtjänst kommer att informera dig om vilka rutiner som gäller och att du bara får ledsagning om du är frisk från förkylningssymptom.
  • Om du blir sjuk under tiden mellan beställning och din resa, måste du avboka ledsagningen och undvika att resa med kollektivtrafiken.

Vid resetillfället

  • Ledsagaren kommer att fråga dig om du känner dig helt frisk från förkylningssymptom innan ledsagningen börjar. 
  • Om du inte är frisk, kommer ledsagaren att avbryta ledsagningen. 

Så här beställer du

Du beställer ledsagning på telefonnummer 020 120 20 22. På det numret kan du till exempel få hjälp om du:

  • vill beställa ledsagning på stationen, i bussterminalen eller mellan båt och annan SL-trafik,
  • vill beställa ledsagning på annan plats i Sverige genom ledsagningsportalen (läs mer på Samtrafikens webbplats som du hittar länkad längst ner på den här sidan under Relaterat).

Du kan ringa dygnet runt, alla dagar i veckan. Förbeställningstiderna kring ledsagning kan vara olika beroende på vilket färdmedel du åker, vilken tid du åker, och var i länet du befinner dig. Du kan läsa mer om vad som gäller just din resa under rubrikerna för varje färdmedel. 

På Centralen-området kan du dessutom få bärhjälp, läs mer längre ner på den här sidan under rubriken Bärhjälp på Centralen-området.

Egen ledsagare?

Det är bara du som har färdtjänstkort från Region Stockholm/Stockholms läns landsting som får ta med en (1) ledsagare utan kostnad. Har du inte färdtjänstkort får du och din ledsagare betala för resan som vanligt. 

Om ledsagning i SL-trafiken

Det är trafikutövarens personal som utför ledsagning inom SL:s och Waxholmsbolagets trafik. Ledsagning erbjuds på alla tunnelbane- och pendeltågsstationer samt på stora bytespunkter för lokalbanetrafiken. Det erbjuds även på stora bytespunkter mellan spårtrafik och buss och vid tio stora bytespunkter mellan land- och sjötrafik. Förbeställningstiden varierar för de olika trafikslagen.

Ledsagarens ansvar är att möta upp resenären vid ankommande fordon eller på annan avtalad plats inom SL- eller Waxholmstrafikens ansvarsområde, såsom entré/brygga eller spärrområde. Ledsagaren ger orienteringsstöd till nästa trafikslag, entré eller spärr.

Ledsagaren hjälper inte till med att bära väskor eller andra tillhörigheter och ledsagaren följer inte med in på fordon eller på resan.

Ansvarig trafikoperatör ansvarar för att utse lämplig ledsagare för uppdraget. Det innebär att det inte finns något inslag av kundval i uppdraget.

Resenären som beställer ledsagning bör ange ett telefonnummer som ledsagaren kan nå resenären på.