Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Tack för att du är försiktig!

    Vi kör så många bussar vi kan. På många avgångar sätter vi in extra bussar, så om bussen är full och du kan vänta på nästa – gör det så hjälps vi åt att hålla avstånd. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Varför är biobränsle så mycket bättre än fossilt bränsle?

Det blir väl samma utsläpp i atmosfären oavsett, eller hur?

Nej. Biodrivmedel framställs av råvara från växtriket (till exempel rapsolja, solrosolja, sockerrör eller tallolja) och från biologiskt avfall (till exempel fett, slakteriavfall, gamla matrester eller toa-avfall). Växter binder koldioxid så länge de fortfarande är växter. När samma växt sedan förbränns, till exempel i form av biodrivmedel, så frigörs dess koldioxid.

Men samtidigt gror och planteras hela tiden nya växter i vår natur, som i sin tur tar upp och binder koldioxid. Det blir som ett kretslopp i sig. Det brukar kallas kolets snabba kretslopp. Man skulle kunna säga att växterna klimatkompenserar till skillnad från de fossila drivmedlen.

Råvarorna som används till fossila drivmedel är gamla växter som lagrats i jordskorpan och band sitt kol för flera miljoner år sedan. De är inte tänkta att frigöras från jordskorpan. När vi människor använder fossila drivmedel släpper vi ut koldioxid i luften som från en extra koldioxidkälla - och bidrar till att öka mängden koldioxid i luften utöver det koldioxidutsläpp som kompenseras av nya groende växter.

SL:s bussar och drivmedel i siffror

  • Antal bussar i hela länet: cirka 2100
  • Andel bussar med biogas: 15 procent
  • Andel bussar med etanol: 21 procent
  • Andel bussar med RME (Rapsmetylester): 51 procent 
  • Andel bussar med HVO (Hydrerad vegetabilisk olja): 13 procent 
  • Förbrukning av biogas: cirka 14 miljoner normalkubikmeter (Nm3) per år
  • Förbrukning av flytande biodrivmedel: cirka 62 miljoner liter (l) per år

Kravet på alla biodrivmedel som används i SL-trafiken är att de ska uppfylla EU:s hållbarhetsdirektiv. Det betyder att de ska vara producerade på ett hållbart sätt både miljömässigt och socialt samt att de ska uppnå en specifik koldioxidreduktion (klimatnytta).