Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Pendeltågsstation Stockholm City är stängd tills vidare. Stationens rulltrappor kan inte köras på ett säkert sätt. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Fast SL-trafiken gör väl av med jättemycket energi?

Det går så klart åt en hel del energi för att köra kollektivtrafik i hela Stockholms län. Samtidigt körs alla bussar på förnyelsebara drivmedel och alla tåg på el från sol, vind och vatten.

Dessutom strävar vi hela tiden efter att göra av med mindre energi. När våra tåg bromsar så matar de ut energi till strömskenan igen (alltså tillbaka till elenerginätet) så att strömmen kan användas igen av annat tåg.

Denna funktion har vi i nästan all spårtrafik; såväl i tunnelbanan som pendel, Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Av den energi som förbrukas för att driva fordonet framåt så går 40 procent tillbaka genom den så kallade återmatningen. Det gäller dagens tåg som kör i tunnelbanan, förutom en del äldre blå och gröna tåg som ibland körs på Blå linjen och Röda linjen. De nya tågen som börjar komma i trafik från nästa år har vi än så länge inga siffror på men de kommer vara minst lika bra.

Nästan alla våra fastigheter, depåer och stationer värms upp med energi från förnybara källor. Vi arbetar hårt och tänker nytt för att göra av med så lite energi som möjligt genom till exempel solceller på taket.

Dessutom har vi 65 hybridbussar i trafiken som återvinner energin varje gång bussen bromsar in. Då omvandlar bussen rörelseenergin från inbromsningen till el och lagrar det i ett batteri i bussen. När bussen sedan startar eller ökar farten igen kan den använda energin från batteriet som en extra skjuts att komma upp i hastighet igen, under den tiden behöver bussen inte använda motorn. Det sparar 25 procent av bussens drivmedel. Som ett extra plus blir bussen tystare eftersom den bullrar mest när den ska öka farten.