Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Så påverkas tunnelbanan

All trafik som går på spår får det svårt när temperaturen växlar snabbt. När snön först smälter och sen fryser till is kan det hända att inte växlarna fungerar som de ska.

Av totalt 717 växlar i tunnelbanan finns det några som är extra känsliga. De som planerar trafiken kan försöka undvika att köra tågen genom dessa. Samtidigt kan de kontrollera extra noga att det inte bildas is i de växlar som flest tåg kör genom. Då minskar risken för växelfel på ställen som drabbar många resenärer.

Växlar som inte är lika prioriterade kan få vänta lite längre på att snöröjas. Det kan till exempel vara växlar som används för att styra om tåg vid störningar. Därför kan det vara svårare att styra om trafiken vid en störning under kraftiga och långvariga snöväder. Du som resenär kan märka av det genom att tåg blir försenade eller får ny slutdestination.

Det finns elektriska värmeslingor som håller växlarna fria från is. Men när större isklumpar faller i växeln hinner de inte smälta undan även om växelvärmarna fungerar som de ska. Dessa isklumpar måste snöröjningspersonalen ta bort, annars riskerar växeln att gå sönder.

Tågen som går utomhus drabbas mest

Gröna linjen och Röda linjen påverkas mest av väderleken eftersom de går utomhus långa sträckor. Blå linjen, som till största del går i tunnlar, påverkas inte lika mycket. För att se till att tunnelbanespåren hålls fria från snö och is finns ett antal snöröjningsfordon och beredskapsplaner för svårare väderlekar.