Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Så påverkas pendeltågen

All trafik som går på spår får det svårt när temperaturen växlar snabbt. När snön först smälter och sen fryser till is kan det hända att inte växlarna fungerar som de ska. De som planerar trafiken kan försöka undvika de växlar som är känsligast och prioritera att snöröja de växlar som flest tåg går genom. Då minskar risken att många resenärer drabbas samtidigt.

Det finns även elektriska värmeslingor som håller växlarna fria från is. Men när större isklumpar faller i växeln hinner de inte smälta undan även om växelvärmarna fungerar som de ska. Dessa isklumpar måste snöröjningspersonalen ta bort, annars riskerar växeln att gå sönder.

Tågen blir tunga av snö

I häftiga snöfall kan det lägga sig upp till 2-3 ton snö på ett pendeltåg bara på en dag. Den kan fastna under tågen och frysa till is. MTR, som kör pendeltågen, gör extra kontroller för att så många tåg som möjligt ska kunna gå trots detta och det finns speciella avisningsmaskiner i depåerna. Men är det många tåg som drabbas måste de vänta på sin tur och det kan göra att det finns för få fordon ute i trafiken.

Trafikverket talar om hur tågen får gå

Trafikverket, som ansvarar för pendeltågens spår, kan i svårt väder välja att låsa vissa växlar. Det kan förhindra att växlarna går sönder, men leda till att SL och andra järnvägsföretag tvingas köra färre tåg än vanligt. 

Signalfel eller växelfel?

När tågen passerar växlar kränger de ofta till lite grann och då kan det ramla ner isklumpar i växlarna. De kan blockera så att växlarna inte öppnar och stänger som de ska. Växlarna är kopplade till signalsystemen och om en växel inte går igen talar den om det för signalsystemet, som slår om till rött. Då har vi ett ”signalfel” – som i själva verket beror på ett ”växelfel”.

Kan personalen på tågen göra något själva?

Det beror på. I vissa lägen kan lokföraren gå ut och kontrollera växelläget och röja undan snö med en kvast. Fryser dörrarna på tågen fast kan tågvärdar och förare i vissa fall åtgärda det med verktyg som finns vid ändstationerna.