Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Tågtrafik till Österskär igen

Söndagen den 9 december börjar tågen åter gå mellan Viggbyholm och Österskär, efter att ersättningsbussar ersatt sträckan under arbetena på Roslagsbanan.

När tågen börjar gå igen mellan Viggbyholm och Österskär, är en stor del av arbetet klart som ger Roslagsbanans Österskärsgren fler nya dubbelspår och ökad trafiksäkerhet. Men det återstår en del arbeten i och kring Åkersberga station och området kommer fortfarande att se ut som en arbetsplats. 

Det som återstår är att bygga klart perrongen vid Åkersberga station, bygga ett tredje spår och en gångbro som gör det säkrare att ta sig över spåren vid stationen. Det återstår även arbete med järnvägsbron som byggs mellan Åkers Runö och Åkersberga.

Arbetena under 2019 på Roslagsbanans Österskärsgren görs samtidigt som tågen går så du kan resa som vanligt. I nuläget finns inga fler längre planerade avstängningar på linjen.

Under 2019 går tågen från stationerna Tunagård och Österskär var tjugonde minut i rusningstrafiken, i stället för varje kvart. Det är för att kunna erbjuda en så jämn trafik med så lite störningar som möjligt för flertalet resenärer på linjen. När dubbelspåret på järnvägsbron mellan Åkers Runö och Åkersberga är färdigbyggt återgår turtätheten till den normala. 

Varför byggs dubbelspår?

Med dubbelspår menas att det finns två spår för tågen att gå på. Det gör att tågen kan mötas och att om ett tåg blir stående, kan andra tåg köra om på det andra spåret. Det skapar mer flyt i trafiken och möjliggör fler avgångar i framtiden. 

Arbetena på Roslagsbanan

Antalet resenärer på Roslagsbanan ökar i takt med att nordostkommunerna växer. Dubbla spår och nya tåg efter 2022 gör det möjligt att i framtiden ha en tätare trafik med mindre risk för störningar.

SL samordnar många komplexa arbeten för att störa resenärer och boende så lite som möjligt. Men byggarbetet innebär stök och bök och perioder där ersättningsbussar ersätter tågen. Målsättningen är att skapa en effektivare och klimatsmart kollektivtrafik för alla som reser.