Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Fler tåg från Rotebro och Ulriksdal ger tidigare avgångar för snabbtåg från Märsta

Från och med måndag 19 mars får du som reser på linje 41X från Rotebro eller Ulriksdal tre avgångar fler på vardagsmorgnar. Det innebär att sex snabbtåg i morgonrusningen från Märsta mot Tumba måste avgå en minut tidigare från stationerna före Rotebro och Ulriksdal. Att SL nu inför fler avgångar från Rotebro och Ulriksdal beror på att det varit för trångt på de fyra tåg per timme som stannat på stationerna.

Du som reser från Rotebro

Tre avgångar tillkommer på vardagsmorgnar klockan 07.20, 07.50 och 08.20 från Rotebro mot Tumba.

Du som reser från Ulriksdal

Tre avgångar tillkommer på vardagsmorgnar klockan 07.45, 08.15 och 08.45 från Ulriksdal mot Tumba.

Du som reser från Märsta, Rosersberg eller Upplands Väsby

Sex morgonavgångar från Märsta mot Tumba går en minut tidigare från Märsta, Rosersberg och Upplands Väsby. De nya avgångstiderna från Märsta blir klockan 07.07, 07.22, 07.37, 07.52, 08.07 och 08.22.

Förändringarna beror på att de här tågen även stannar i Rotebro (avgångarna klockan 07.07, 07.37 och 08.07) eller Ulriksdal (avgångarna klockan 07.22, 07.52 och 08.22) på sin väg in mot Stockholm City.  

Du som reser från Sollentuna eller Helenelund

Tre morgonavgångar från Märsta mot Tumba går en minut tidigare från Sollentuna och Helenelund. De nya avgångstiderna blir klockan 07.39, 08.09 och 08.39 från Sollentuna.

Förändringarna beror på att de här tågen även ska stanna i Ulriksdal på sin väg in mot Stockholm City.

Ankomst- och avgångstiderna i Solna och vidare mot Stockholm City och Tumba är samma som tidigare. 

Varför får inte andra stationer fler avgångar?

Att det i nuläget inte kan bli fler avgångar på andra stationer beror på att det är trångt på spåren som tågen kör på, eftersom pendeltågen i SL-trafiken delar spår med övrig tågtrafik. Att det är Rotebro och Ulriksdal som får utökad trafik beror på att de här stationerna har fler påstigande än Norrviken och Häggvik.