Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Löv på spåren - därför måste tåget sakta ner

Så här års kan lövhalka orsaka förseningar i spårtrafiken, främst på Gröna linjen. Vad innebär det?

När det blir höst påverkas en del av spårtrafiken, främst Gröna linjen, av spårhalka. Det innebär att spåren blir så hala att föraren måste sänka hastigheten för att inte tåget ska glida när det bromsar in vid stationen. 

Varför blir spåren så hala? 

Fuktiga löv faller ner på spåren och klistrar sig fast på spåren. När tåg efter tåg passerar mosas löven ner till en massa, som är hal som såpa. Är spåren hala så blir bromssträckan längre. Därför måste förarna av säkerhetsskäl köra långsammare. Det skapar ibland förseningar.

Vid temperaturer mellan noll och fem grader förändras även vattnets förmåga att rinna av eftersom vattendropparna blir mer trögflytande. Så även väta, som duggregn, kan leda till att spåren blir hala.

Gröna linjen påverkas mest

Tunnelbanans gröna linje har flest utomhusstationer och många backar. Backarna beror på att systemet är byggt så för att tågen ska återvinna energi när de kör. Tågen får skjuts ut från stationen och bromsas upp när de ska in på nästa station. Det sparar energi och sliter mindre på bromsarna. En bra insats för miljön, men just vid lövhalka gör backarna att tågen kan få lite svårare att accelerera och bromsa in.

Det här gör SL för att minska problemet

För att förbereda spåren gör SL en rad åtgärder inför varje höst: 

  • Tar bort träd, buskar och sly från området kring spåren.
  • Tvättar bort smuts och olja så att löv inte ska fastna på rälsen.
  • Samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning för att anpassa trafiken efter väderförhållandena.
  • Höjer beredskapen för underhåll av tågen.