Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan är stängda. Stationernas rulltrappor kan inte köras på ett säkert sätt. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Åka tåg eller spårvagn utan spärrar (lättläst)

Det finns några tåg och spårvagnar
som du kan åka med utan att 
gå igenom en spärr. 

På en del tåg och spårvagnar
finns det konduktörer som
vill kolla din biljett på kortet.

Här finns det konduktörer:

  • Spårvagnen till Djurgården "Spårväg City"
  • Lidingöbanan
  • Roslagsbanan 
  • pendeltågen mellan Nynäshamn och Västerhaninge
  • pendeltågen mellan Gnesta och Södertälje.

På andra tåg och spårvagnar
finns det inte konduktörer.
Då finns det en SL-stolpe
där du blippar din biljett
för att starta den. 

Här finns det SL-stolpar: 

  • Nockebybanan
  • Saltsjöbanan
  • Tvärbanan

Du måste blippa biljetten
på läsaren på SL-stolpen
om du reser med reskassa
eller om du precis har
köpt en ny månadsbiljett.

Om du reser med
en annan sorts biljett
som en mobilbiljett
eller en pappersbiljett
kan du gå ombord utan
att blippa den.