Kundkorg
{{error}}
{{error}} Köp biljett
- {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr
Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK
Till kassanSå här gör du på bussen (lättläst)
Bussföraren kan inte se på ditt kort
om du har en biljett som gäller.
Därför måste du hålla ditt kort
vid en kortläsar-maskin
när du ska åka buss.
Det finns en kortläsare innanför dörren
där du kliver på bussen
och en finns vid buss-föraren.
Håll ditt kort stilla över det blåa
på kortläsaren en liten stund.
Kortläsaren piper och en lampa tänds.
Om det lyser grönt
Har du ett kort med en biljett som gäller
lyser en grön lampa
och det står till vilken dag eller tid
ditt kort gäller.
Lyser det grönt är det bara att gå på bussen.
Om det lyser gult
Om din biljett på kortet nästan är slut
lyser en gul lampa.
Det står också till vilken dag eller tid
din biljett gäller.
Lyser det gult får du gå på bussen
men det kan vara bra att komma ihåg
att du måste köpa en ny biljett snart.
Om det lyser rött
Om du inte har en biljett som gäller
lyser en röd lampa på kortläsaren
och det står Biljetten ogiltig.
Det kan lysa rött
fast du har en biljett som gäller.
Då har du nog inte hållit ditt kort stilla.
Prova igen och se om den gröna lampan lyser.
Lyser det rött
och du inte har en biljett som gäller
måste du gå av bussen
och köpa en ny biljett till ditt kort.
Du måste köpa en ny biljett
innan du kan använda ditt kort igen.