Kundkorg
{{error}}
{{error}} Köp biljett
- {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr
Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK
Till kassanOlika biljetter du kan använda (lättläst)
Det finns många olika biljetter att välja mellan, eftersom det finns många olika människor som reser med SL-trafiken.
Här är en lättläst beskrivning
av de vanligaste biljetterna.
Längst ner på sidan
kan du vika ut en sida och
läsa hur mycket de här biljetterna kostar.
Det finns flera olika special-biljetter också
för dig som reser till Arlanda eller Uppsala till exempel.
Ring och prata med vår kundtjänst
om du inte hittar en biljett som passar din resa.
De har telefonnummer 08 600 10 00.
Period-biljetter
Det lättaste är att köpa en biljett
som gäller för en viss tid, en period,
från 1 dag till ett helt år.
Då får du åka så mycket du vill
och vart du vill så länge biljetten gäller.
De här biljetterna har du på ett
plastkort som kallas SL Access-kort.
Period-biljetterna finns för
1 dag, 3 dagar, 7 dagar, 30 dagar,
90 dagar och 1 år.
Du väljer den tid som passar bra för dig.
Det finns också speciella period-biljetter
för unga som är under 20 år.
De kallas för skolbiljett och fritidsbiljett
och finns för 90 dagar, 120 dagar
och en hel termin.
Läs mer om period-biljetterna
på en egen sida.
Reskassan
Du kan ha pengar till biljetter
på ditt SL Access-kort.
Det kallas för reskassan.
Du kan få hjälp att ladda en reskassa
på ditt SL Access-kort på alla
tunnelbanestationer
och pendeltågsstationer
och SL Center
och hos de flesta som säljer SL-biljetter,
som till exempel Pressbyrån.
Du kan också ladda reskassa
här på webbplatsen.
Första gången du laddar kortet
måste du bestämma om du ska
köpa biljetter till vuxen-pris
eller till rabatterat pris.
Vuxen-pris väljer du om du är
mellan 20 och 64 år gammal.
Rabatt väljer du om du är
över 65 år gammal,
eller under 20 år gammal,
eller vuxen student med student-legitimation
som har SL-märke på baksidan.
Du kan också välja rabatterat pris
om du har ett intyg från Försäkringskassan
eller Pensionsmyndigheten.
Intyget talar om
att du får resa på pensionärs-pris
fast du inte har fyllt 65 år ännu.
Nu är det dags att börja resa med reskassan!
Du använder de blå
kortläsarna på bussen
och spärrarna i tunnelbanan och pendeltågen
och på SL-stolparna
som finns på hållplatser på
Tvärbanan och Nockebybanan,
på Roslagsbanan och Saltsjöbanan,
och på Djurgårdsfärjan.
Du lägger bara ditt kort på
den blå plattan och sedan
har du betalat för din resa
med pengar du har sparat
på ditt kort.
På spårvagnen till Djurgården "Spårväg City",
och på Lidingöbanan får du
hjälp med reskassan
av en konduktör ombord på tåget.
På Tvärbanan, Saltsjöbanan,
Roslagsbanan och Nockebybanan
måste du själv blippa ditt kort
på en särskild stolpe
för att köpa en biljett med reskassan.
Stolpen finns på varje hållplats
och har en platta där du blippar kortet.
Det kostar 32 kronor för en vuxen
att betala för en resa med reskassan.
Det kostar 22 kronor för en pensionär, student eller ungdom
att betala för en resa med reskassan.
Biljetten gäller i 75 minuter
från det att du köper den.
Du får göra så många byten du vill
under den tiden.
Men du måste göra ditt sista byte
innan det har gått 75 minuter.
Har tiden gått ut men du ska byta igen
måste du köpa en ny biljett.
Pappersbiljetter
Det går att köpa pappersbiljetter
i biljett-automaterna
och i spärrarna
på tunnelbanestationerna
och pendeltågsstationerna.
Biljetten kostar 45 kronor för en vuxen.
Biljetten kostar 31 kronor för en pensionär,
student eller ungdom.
Biljetten gäller i 75 minuter
från det att du köper den.
Du får göra så många byten du vill
under den tiden.
Men du måste göra ditt sista byte
innan det har gått 75 minuter.
Har tiden gått ut men du ska byta igen
måste du köpa en ny biljett.
På spårvagnen till Djurgården
kan du också köpa en biljett
med kontanta pengar
av konduktören.
Den biljetten kostar mer:
64 kronor för en vuxen
42 kronor för en pensionär,
student eller ungdom.
Biljetter i mobilen
Du kan också köpa biljett med din mobil.
Biljetten kostar 45 kronor för en vuxen.
Biljetten kostar 31 kronor för en pensionär,
student eller ungdom.
Biljetten gäller i 75 minuter
från det att du köper den.
Du får göra så många byten du vill
under den tiden.
Men du måste göra ditt sista byte
innan det har gått 75 minuter.
Har tiden gått ut men du ska byta igen
måste du köpa en ny biljett.
Det finns en app som är lätt att använda
om du har en så kallad smart telefon.
Du hämtar appen gratis på internet
där du brukar hämta appar.
Du betalar för dina biljetter
antingen med ett bankkort
som du skriver in numret på när du har appen,
eller så väljer du att betala med Swish
om du brukar använda det.
Du gör alla sådana inställningar
när du har appen i din telefon.
Du kan också ringa till vår kundtjänst
så kan de berätta mer om mobil-biljetter.
Dit är telefonnumret 08 600 10 00.