Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Fortsätt stanna hemma

    Vi påminner om att bara resa om du verkligen måste. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Res bara om du måste (lättläst)

Information om corona-viruset och kollektivtrafiken på lättläst svenska.

Just nu sprider sig corona-viruset
bland oss som bor i Stockholm.

Alla måste hjälpas åt för att
minska risken att många blir sjuka.

Det här kan du göra: 

  • Det är viktigt att du bara reser med SL
    om du är helt frisk och inte är snuvig eller hostig.
  • Res bara med bussar och tåg om du måste.
    Stanna hemma. Hälsa inte på vänner. Åk inte på utflykter.
  • Måste du resa till jobbet eller skolan
    försök att åka före eller efter alla andra.
    Tidigt på morgonen, mitt på dagen eller
    efter klockan 7 på kvällen är det
    ofta mer plats på tåg och bussar.
  • Sitt inte nära andra människor.
    Sitt med tomma säten mellan dig och andra
    när du är på bussen eller tåget.
  • Gå på bussen genom dörrarna
    mitt på bussen eller längst bak.
    Dörren vid buss-föraren är stängd
    för att inte föraren ska bli sjuk.
  • Vänta på nästa buss
    om den som kommer är fullsatt
    och det blir för trångt om du kliver på.
  • Åk inte alls om du är över 70 år
    eller om du har sjukdomar
    som gör att du lätt kan bli sjuk
    av corona-viruset.
    Då ska du stanna hemma.

Tillsammans kan vi hjälpas åt
att se till att inte så många blir sjuka.

Tack för att du hjälper till!

Vill du veta mer om corona-viruset
finns det information på lättläst svenska
på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Klicka här för att komma till Folkhälsomyndigheten.