Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

7. Tillgänglighetsgaranti för dig med funktionsnedsättning

Det här är punkt 7 i avsnittet "Det här är dina rättigheter när du reser med SL" i SL:s allmänna köp- och resevillkor. De fullständiga villkoren hittar du längst ner i den här texten i pdf-format. Om innehållet i pdf:en skulle skilja sig åt jämfört med vad som anges på denna sida är det villkoren i pdf som är juridiskt bindande.

SL har en tillgänglighetsgaranti för resenärer med funktionsnedsättning. Den garanterar att anläggningarna är tillgängliga och att hissar och rulltrappor fungerar när du reser med SL-trafiken. Stationer som ännu inte är tillgänglighetsanpassade ingår inte i tillgänglighetsgarantin. De stationer som inte omfattas anges på sl.se.

Tillgänglighetsgarantin ger dig rätt till assistans om

  • En anläggning eller ett fordon inte är så tillgängligt som det står på sl.se.
  • Du inte kan fullfölja din resa på grund av att hissar eller rulltrappor inte fungerar.
  • Du stiger av vid fel station eller hållplats på grund av felaktig eller utebliven information i utrop i fordonet eller på stationen eller hållplatsen.
  • SL inte ser till att det finns en förbeställd ledsagare eller rampservice enligt en bekräftad tid.

Den assistans som SL erbjuder enligt tillgänglighetsgarantin ska hjälpa dig att fullfölja din resa med SL-trafiken. Assistansen kan till exempel bestå av råd om alternativa färdvägar eller genom att SL beställer alternativ transport åt dig. Om inte det skulle vara möjligt kan SL ersätta dig för egen kostnad för annan transport på det sätt som står i punkt 4.3 i de här villkoren.

Om du behöver assistans ska du kontakta SL:s kundtjänst på tillgänglighetsnumret 020-120 20 22. Det finns mer information på sl.se.

7.1 Tillgänglighetsgarantin vid en planerad störning

Särskilda villkor gäller om SL i förväg har informerat om att tillgänglighetsanpassningen är sämre än normalt på den station du vill starta alternativt avsluta din resa, till exempel att hissar eller rulltrappor är ur funktion. Om det inte finns någon alternativ färdväg med SL till din slutdestination har du rätt att i förväg ordna med en annan transport, antingen från din start-station till den station i valfri färdriktning som ligger närmast din start-station och som är tillgänglig för resenärer med funktionsnedsättning; eller från den station som ligger närmast din slutdestination och som är tillgänglig för resenärer med funktionsnedsättning, till din slutdestination.

7.2 Tillgänglighetsgarantin vid en oplanerad störning

Särskilda villkor gäller också om SL inte i förväg har informerat om att tillgänglighetsanpassningen är sämre än normalt, eller om att hissar eller rulltrappor är ur funktion. Om du på grund av bristerna i tillgänglighet då riskerar att bli mer än 20 minuter försenad till din slutdestination, så har du rätt till resa till slutdestinationen inom SL-trafiken om det inte finns någon alternativ färdväg.

7.3 Ledsagare och rampservice

På samtliga stationer och vissa bytespunkter mellan spår- och bussfordon erbjuder SL ledsagare, det vill säga en person som visar vägen och hjälper dig. Alla resenärer som själva känner behov av ledsagning har rätt till denna tjänst. Du behöver alltså inte ha några särskilda behov eller funktionsnedsättningar för att ha rätt till tjänsten.

SL erbjuder rampservice på pendeltågstationer och i tunnelbanan. Servicen innebär att du kan få hjälp att lägga ut en ramp för att komma ombord på till exempel tåget.

Ledsagare och rampservice måste beställas i förväg genom SL:s kundtjänst. Läs mer på sl.se.