Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

5. Förlustgarantin gäller när du har registrerat ditt SL Access-kort

Det här är punkt 5 i avsnittet "Det här är dina rättigheter när du reser med SL" i SL:s allmänna köp- och resevillkor. De fullständiga villkoren hittar du längst ner i den här texten i pdf-format. Om innehållet i pdf:en skulle skilja sig åt jämfört med vad som anges på denna sida är det villkoren i pdf som är juridiskt bindande.

Om du har registrerat ditt SL Access-kort på Mitt SL kan du få ett nytt kort om du förlorar det, förutsatt att du anmäler förlusten på Mitt SL eller ringer till SL:s kundtjänst. När du har gjort det är kortet spärrat. Det ersättningskort som du får innehåller samma biljett eller påladdade belopp för reskassa som det förlorade kortet innehöll när det spärrades.

Detta kallas för förlustgarantin och den är kopplad till den person som har registrerat kortet på Mitt SL för egen eller någon annans räkning. Resenären måste vara minst 16 år för att skapa ett Mitt SL-konto och kunna utnyttja förlustgarantin.

Det finns vissa begränsningar i förlustgarantin:

  • SL ersätter dig inte för tiden på biljetten från det att du förlustanmält ditt kort tills du får ditt ersättningskort.
  • SL ersätter inte kostnader som du har haft för en annan biljett eller ett annat sätt att resa under tiden från det att du har anmält förlusten tills du har fått ditt ersättningskort.
  • SL ersätter inte kostnader eller skador som uppkommer till följd av förlusten.
  • Förlustgarantin gäller inte om SL har dragit in eller spärrat ditt SL Access-kort innan du tappade det.

Kontaktuppgifterna till SL:s kundtjänst finns på sl.se.