Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

När du kan få ersättning

Här är exempel på när du kan få ersättning från SL.

  • Om det är fullt ombord och du inte kommer med den resa du tänkt åka med, kan du få ersättning för taxi om det är så att du kommer att bli mer än 20 minuter försenad till din destination.
  • Om du följer den föreslagna resan som du fått via SL:s söktjänster och ändå blir mer än 20 minuter försenad.
  • Om informationen om störningar i trafiken är bristfällig eller helt uteblir och du därmed riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. 
  • Du kan få ersättning för taxi eller resa med annat trafikbolag, även om vi sätter in ersättningstrafik vid ett stort stopp om du bedömer att du kommer bli mer än 20 minuter försenad.
  • Kan du resa med ett annat trafikbolag på den sträcka som SL-trafiken inte fungerar kan du få ersättning för biljettkostnaderna. Hade du till exempel tänkt resa från Södertälje till Stockholms central med pendeltåget och det är försenat eller inställt och du kan följa med ett SJ-tåg i stället, ersätter SL ditt utlägg för SJ-biljetterna.
  • Du kan få ersättning för taxi eller resa med annat trafikbolag, även om det finns alternativa vägar med SL-trafiken till platsen du ska till om du har synnerliga skäl till att välja taxin/det andra trafikbolaget. Tips om alternativa resvägar kan du få här på sl.se eller genom att ringa SL:s kundtjänst på telefonnummer 08 600 10 00.
  • Du kan få ersättning om det uppstår förseningar i samtrafiken mellan vår trafik och båttrafik som drivs i Waxholmsbolagets regi. Du ser i båttidtabellen vilka båtturer som har anslutningar med SL:s buss- och tågtrafik. Missar du en båt på grund av en försening i SL-trafiken kontaktar du kundtjänst på telefon 08 600 10 00.

När du inte kan begära förseningsersättningen

  • SL ersätter inte för andra resor vid planerade förändringar i trafiken som SL har informerat om här på sl.se minst tre dygn i förväg
  • SL ersätter inte om du betalar dricks till taxichauffören
  • SL ersätter inte följdkostnader, till exempel kostnaden för ett missat tandläkarbesök eller en fjärrtågsresa du inte hann med
  • SL ersätter inte taxiresor vidare utanför Stockholms län, till exempel om du missar en buss du tänkt ta från pendeltågsstationen i Gnesta, Bålsta eller Uppsala. Men är det fel på pendeltåget får du alltså ta taxi till pendeltågsstationerna som ligger utanför Stockholms län.