Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Förseningsersättning

Här kan du läsa reglerna för att få ersättning vid förseningar eller inställd SL-trafik. Det är viktigt att du tar del av villkoren innan du skickar in din ansökan.

Förseningsersättningen gäller all SL-trafik i Stockholms län. Den gäller dessutom för pendeltågen som går över länsgränsen till Gnesta, Bålsta och Uppsala.

Generella regler

Du kan få ersättning med upp till 1120 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som du skulle ha rest med SL om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad. Ersättningen blir inte högre om du samåker med någon annan.

Om du blir försenad och inte begär ersättning för en alternativ resa, till exempel med taxi, kan du få tillbaka del av eller hela biljettpriset, beroende på hur mycket du blir försenad.

Skicka in originalkvitton och -biljetter till oss

Du kontaktar oss på SL och vi gör en bedömning av dina ersättningskrav. Enklast är att du använder webbformuläret, men du kan även skriva ett vanligt brev eller ringa oss på telefonnummer 08 600 10 00. 

Senast 2 månader efter förseningen måste vi ha din ansökan. Om du på grund av sjukdom eller liknande inte kunnat skicka din ansökan inom två månader, gör du det så snart du kan och förklarar i din ansökan varför du inte kunnat reklamera resan tidigare. 

Använder du webbformuläret eller ringer oss är det viktigt att skicka in dina kvitton/ersättningsbiljetter direkt, så att vi kan hantera ditt ärende så snabbt som möjligt. När du skickar webbformuläret eller pratar med oss i telefon får du ett ärendenummer som du ska märka dina kvitton/ersättningsbiljetter med.

Kvittot/biljetterna - märkta med ärendenumret - skickar du till den här adressen. Du behöver inte sätta på ett frimärke, SL står för portot: 

Storstockholms Lokaltrafik
Svarspost
120561104
110 30 Stockholm

Vill du inte använda webbformuläret kan du alltså skicka ett vanligt brev till oss, där du tar med de här uppgifterna: 

  • Namn, adress och personnummer.
  • Information om den försenade resan, och varför du vill ha ersättning.
  • Uppgift om vilken sorts biljett du använder och numret på ditt SL Access-kort om du använt reskassa eller periodbiljett. Har du använt en pappersbiljett eller ett engångskort skickar du med dem i original.
  • Har du rest med taxi, skickar du taxikvittot i original.  
  • Information om du vill ha prisavdrag eller ersättning för annan resa.
  • Ditt kontonummer dit du vill ha ersättningen utbetalad. 

Om du är missnöjd med SL:s bedömning, kan du begära omprövning inom tre veckor från det datum som står i avslaget.

Bedrägeri polisanmäls!

Ansökan om förseningsersättning

Här kan du fylla i din ansökan

{{error}}

Vad önskar du bli kompenserad för

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_type}}
-- Välj från listan --
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_type_priceDeduction_delay}}
-- Välj från listan --
-- Välj från listan --

Beräknat ersättningsbelopp: {{priceDeductionAmount}} kronor (Med reservation för felaktiga prisuppgifter)

För förseningar under 20 minuter medges inget prisavdrag.

Din planerade resa

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_date}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_time}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_travel_type}}
-- Välj trafikslag --
-- Välj linje --
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_travel_line}}
{{data.issue.travel.line || '-- Välj linje --'}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_travel_from}}
{{data.special.travel.from.Name || '-- Välj hållplats/station --'}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_travel_to}}
-- Välj hållplats/station --
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_travel_destination}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_comment}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_ticket}}
-- Välj biljett --
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_travel_card_serial_number}}

Du behöver skicka in din biljett i original till SL:s kundtjänst. Om du inte skickar in din biljett i original kommer vi att göra ett avdrag från din ersättning (exempelvis milersättning eller taxikostnad), som motsvarar priset av en automatbiljett för den resa du skulle göra. Adressen finner du längre ned i formuläret.

Om du inte har hunnit lösa en biljett innan du fick reda på störningen, kommer vi att göra ett avdrag från din ersättning (exempelvis milersättning eller taxikostnad), som motsvarar priset av en automatbiljett för den resa du skulle göra.

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_from}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_to}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_amount}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_type_mileage_registration_number}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_type_mileage_kilometers}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_type_taxi_kilometers}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_amount}}
  • {{error}}
  • Du måste lägga till en fil.
  • {{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_file}}
  • Filen kunde inte laddas upp

För att kunna ladda upp en fil behöver du flash Hämta flash

Överför ersättning till

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_refound}}
-- Välj från listan --
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_refound_bank_giro_account}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_refound_plus_giro_account}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_refound_bank_clearing}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_compensation_refound_bank_account}}

Personuppgifter

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_person_number}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_first_name}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_last_name}}

Observera att speciella regler för användande av c/o-adress gäller - läs vidare här »

{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_address_street}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_address_zip_code}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_address_city}}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_address_country}}
{{ data.issue.contact.address.country }}
{{shopping_cart.data.ValidationErrors.SubmitTravelRefound.issue_contact_phone}}

{{receipt.fileuploaderror}}

Kvitto - resegaranti

Ärendenummer: {{receipt.issue_number}}

Kvittot/biljetterna - märkta med ärendenumret - skickar du till den här adressen:

Storstockholms Lokaltrafik
Svarspost
120561104
110 30 Stockholm

Avsluta
Skriv ut