Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • Gå, cykla eller välj andra färdsätt i första hand

    Just nu är SL-trafiken till för dem som absolut måste resa. Läs mer »

  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Nya biljettpriser från 3 januari

Fredag 3 januari höjs priserna på SL:s periodbiljetter och biljetter med reskassa. Samtidigt sänks priset på till exempel enkelbiljetter i appen för att det ska bli enhetliga priser.

Den 3 januari 2020 höjs priset på flera biljetter för att SL ska kunna fortsätta förstärka, utveckla och förbättra kollektivtrafiken för Stockholmsregionens växande befolkning. 

Samtidigt som priset höjs på periodbiljetter och biljetter med reskassa, sänks priset på några biljetter. För att det ska bli enklare att själv välja var du vill köpa din biljett, kommer en enkelbiljett att från den 3 januari kosta lika mycket i till exempel appen som i biljettautomaten eller med reskassa på ett Access-kort. Det betyder att priset för till exempel appbiljetten (vuxen) sänks från 45 kronor till 37 kronor och att priset för en biljett med reskassa höjs från 32 kronor till 37 kronor (vuxen).   

SL investerar i den växande staden

Stockholm växer och kollektivtrafiken måste följa med, så att alla ska kunna välja att resa kollektivt. Våren 2019 öppnade SL en ny pendeltågsstation i Vega och till 2020 års tidtabell utökas det totala antalet bussavgångar i länet. De närmaste åren kommer nya tåg att börja gå på tunnelbanans röda linje och på Roslagsbanan. På längre sikt ska tunnelbanenätet växa med 17 nya stationer och lokalbanorna med 28 nya stationer. 

När trafiken byggs ut ökar SL:s kostnader för att driva och underhålla trafiken. Det betyder att SL behöver högre intäkter. De intäkterna kommer, förutom från regionskatten, från ökade biljettintäkter när allt fler resenärer kan och vill resa kollektivt.

Så beslutas det om priser för kollektivtrafiken

Frågan om hur kollektivtrafiken ska finansieras bestäms av de folkvalda i regionfullmäktige. Regionfullmäktige i Region Stockholm har beslutat att kollektivtrafiken ska vara dels skattefinansierad, dels finansierad genom biljettintäkter. Ökade biljettintäkter innebär att SL får möjlighet att ytterligare bygga ut och utveckla kollektivtrafiken där det behövs.

De politiska partier som är i majoritet i Region Stockholm föreslog i oktober att SL:s biljettpriser skulle ändras. Den 20 november 2019 fattade regionfullmäktige beslut om att förslaget genomförs.