Vi använder Kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur sl.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Vart ska du resa? (lättläst)

Vill du veta hur du ska resa för att komma någonstans i Stockholm? Då kan du använda den här webbplatsen eller ringa till oss.

På startsidan här på sl.se kan du välja
om du vill få tider för bussar och tåg
från den plats du är på nu
eller om du vill skriva in
både var du börjar din resa
och vart du ska.

Du kan också ringa oss
och få förslag på hur du ska resa.

Personlig hjälp på kundtjänst

Ring telefonnummer 08 600 10 00
och bara vänta tills dator-rösten
pratat klart.

Då säger du vad du vill ha hjälp med,
till exempel PRATA MED NÅGON.

Dator-rösten kan ställa fler frågor till dig
för att hitta rätt person på kundtjänst
som kan hjälpa dig.
En riktig person svarar som kan hjälpa dig
att ta fram de tider och resvägar du behöver.

Det är alltid öppet på kundtjänst,
så du kan ringa när du vill.
Ibland kan det vara lite väntetid
om det är många som ringer samtidigt.

Hjälp av en dator med närmaste avgångar

Ring telefonnummer 08 600 10 00
och tryck sedan 1 på telefonen.

En dator-röst frågar dig
varifrån du vill resa.
Du säger vilken adress, hållplats
eller station du börjar resan.
Dator-rösten frågar dig
åt vilket håll du vill resa.

Rösten upprepar det du sa
och du svarar JA om det är rätt.
Säg annars din adress eller hållplats igen.

Sedan får du veta om hur många minuter
det går en buss eller ett tåg
från den hållplatsen eller stationen.
Om du vill kan du få tiden skickad som sms
till din telefon.

Hjälp av en dator hela vägen

Ring telefonnummer 08 600 10 00
och vänta kvar tills dator-rösten
frågar vad du vill ha hjälp med.
Då säger du RESEPLANERING.

Dator-rösten frågar dig först
varifrån du ska resa
och du säger var du börjar resan.
Du kan säga en adress eller en hållplats.

Rösten upprepar det du sa
och du svarar JA om det är rätt.
Säg annars din adress eller hållplats igen.

Sedan frågar rösten dig vart du ska
och du säger adressen, hållplatsen eller stationen
dit du vill åka.
Rösten upprepar det du sa
och du svarar JA om det är rätt.
Säg annars din adress eller hållplats igen.

Du får också säga när du vill åka
eller när du vill vara framme.

Sedan berättar rösten hur du ska resa
för att hinna i tid dit du ska.