Det här är SL (lättläst)
Storstockholms Lokaltrafik, som brukar kallas SL, ska se till att alla kan resa med tunnelbanor, bussar, tåg och pendelbåtar i Stockholms län.
Vi köper tjänster av dem
som kör bussar och tåg.
När vi gör det ser vi till att de följer
våra regler för en bra kollektiv-trafik.
På SL arbetar ungefär 6 hundra personer,
men allt som allt arbetar
fler än 10 tusen personer
med SL-trafiken.
Vi på SL vill hela tiden
göra trafiken bättre för dig
som reser med oss.
Vi vill också att fler reser med oss
och väljer bort bilen.
Ju fler som reser med tåg och buss
i stället för att åka bil
desto färre gifter blir det i luften,
och det är bra för människorna och naturen.
Vem bestämmer över SL?
SL tillhör alla som bor i Stockholms län.
Det är politikerna i regionen
som bestämmer hur SL ska funka.
Politikerna bestämmer om
priserna på biljetter, var bussarna ska gå,
eller om vi ska bygga nya tågstationer,
till exempel.
Du kan påverka hur SL ska arbeta
genom vem du röstar på i regionvalet.