Vi använder Kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur sl.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Villkor för Mitt SL

Syftet med Mitt SL är att SL ska kunna erbjuda personligt anpassade tjänster och produkter samt att skapa en individuell kommunikation med varje kund som registrerar sig. En förutsättning för att SL ska kunna utföra dessa tjänster är att vi får behandla dina personuppgifter.

1. Laglig grund för behandling av personuppgifter

När du registrerar ditt SL Access-kort hos SL upprättar du ett avtal med SL som ger oss rätt att behandla vissa av dina personuppgifter för att kunna utföra vårt uppdrag gentemot dig som kund.

Så länge som du har ett konto hos Mitt SL får SL enligt avtalet hantera dina personuppgifter på det sätt som beskrivs nedan. Om du vill att SL ska sluta behandla dina personuppgifter kan du avregistrera ditt konto. Då får du emellertid inte längre tillgång till de tjänster som Mitt SL erbjuder, som exempelvis förlustgarantin.

2. Användning av personuppgifter

SL erbjuder personligt anpassade tjänster som kräver behandling av personuppgifter för att kunna utföras. Exempel på sådana tjänster är SL Access förlustgaranti, personanpassning av reseplanerare, realtidsinformation, information om trafikavvikelser och e-handel (”Tjänster”).

SL behandlar de personuppgifter som du lämnar. När du registrerar dig hos Mitt SL ber vi dig om:

  • Namn

  • Personnummer

  • Adress

  • Telefonnummer

  • E-postadress

Dessa uppgifter behöver vi för att kunna utföra vårt uppdrag gentemot dig som kund och för att kunna kommunicera med dig.

Personuppgifterna utgör vidare underlag för marknads- och kundanalyser, affärsuppföljning, affärs- och metodutveckling samt riskhantering. Personuppgifterna kan även komma att användas för direktmarknadsföring och erbjudanden från SL.

Dina personuppgifter behandlas under den tid du har ett aktivt konto på Mitt SL och för en tid därefter så att vi kan uppfylla våra åtaganden till dig.

Vid registrering av ditt SL Access-kort på Mitt SL behandlar SL personuppgifter såsom: datum, klockslag och hållplats/spärr för påstigning (”Resehistorik”) för att kunna utföra kontroller när du gör gällande förlustgaranti, gör reklamationer eller framför andra klagomål till SL.

Uppgifterna behandlas även för att du hos SL:s kundtjänst och på Mitt SL ska kunna få information om saldo och tidigare transaktioner som påverkar värdet eller omfattningen av en biljett. Endast köptransaktioner kommer att vara tillgängliga på detta sätt.

Resehistorik hänförlig till SL:s periodbiljetter lagras i högst 60 dagar varefter uppgifterna anonymiseras. Efter det går det inte att koppla resehistoriken med någon viss person. Resehistorik kopplat till ett visst SL Access-kort laddat med reskassa sparas som räkenskapsinformation enligt gällande lagstiftning.

Du kan när som helst inaktivera ditt konto på Mitt SL men du förlorar då de tjänster som du har när du är registrerad, som till exempel förlustgarantin.

3. Säkerhet kring personuppgifter

SL ansvarar för att behandlingen av de personuppgifter som du lämnar i samband med registreringen av ett Mitt SL-konto följer tillämpliga dataskyddsregler.

SL upprätthåller tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. SL lämnar inte ut några uppgifter om dig till tredje part, förutom i de fall det behövs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig eller krävs av lag eller annan författning.

4. Information om registrerade personuppgifter

Du har rätt begära registerutdrag för att få ut information om vilka personuppgifter som vi behandlar avseende dig. Du har också rätt att begära rättelse av de personuppgifter som vi behandlar om dig och att när som helst avböja direktmarknadsföring.

Vidare kan du när som helst själv ändra eller ta bort uppgifter för ditt konto på Mitt SL.

Har du frågor om dina personuppgifter vänder du dig till vårt dataskyddsombud:
AB Storstockholms Lokaltrafik
Dataskyddsombudet
105 73 Stockholm
dataskyddsombudet@sl.se

Du har även rätt att skicka in klagomål rörande vår personuppgiftsbehandling till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten hittar du här.

Villkor för tjänster på Mitt SL

De tjänster du får tillgång till på Mitt SL regleras av villkor som finns i SL:s allmänna köp- och resevillkor (punkterna 2.5 och 5). I och med att du skapar ditt konto accepterar du dessa villkor.

De övriga villkor som finns i SL:s allmänna köp- och resevillkor gäller alltid när du köper SL-biljetter, reser med SL-trafiken eller befinner dig på SL:s område utan att resa. Här hittar du de allmänna köp- och resevillkoren.

Aktuella villkor publiceras alltid på vår webbplats.