Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Roslagsbanans tillgänglighet

Roslagsbanan är en av de äldsta järnvägarna i Stockholms län. Under flera år har det pågått arbete med att modernisera både spår och stationer/hållplatser och det arbetet kommer att fortsätta de närmaste åren fram till och med 2018.

Så här ser tillgängligheten ut just nu.

Komma på och av tåget 

Roslagsbanans vagnar har trappsteg för att komma in i vagnen och det kan därför vara svårt att komma ombord med rullstol, rullator eller barnvagn utan assistans.

De flesta stationerna ligger i gatunivå. Där trappsteg förekommer finns ramp, i Täby centrum och på Stockholms östra finns hiss.

Information som hörs ombord och vid hållplatsen

Roslagsbanan har inte automatiska utrop i vagnarna, utan det är tågpersonalen som ropar ut nästa station i högtalarna. Konduktören kan också hjälpa till med personlig information.

Det finns högtalarsystem på stationer/hållplatser, där störningar i trafiken ropas ut manuellt, men det finns inga automatiska utrop.   

Skyltar på perrongen

På perrongen hittar du elektroniska skyltar som visar när nästa tåg går på nästan alla hållplatser/stationer (saknas på 4 av 38 hållplatser/stationer). Skyltarna kan också visa information om störningar. 

Du hittar också informationstavlor med tidtabeller och annan tryckt information. 

Märkta gångvägar och ledsagning

Märkta gångvägar och varningsstråk på perrongerna finns på de flesta hållplatser/stationer, men saknas på Östra station och några hållplatser/stationer som står på tur att bli ombyggda.

  • Ledsagning finns vid Östra station till och från bussterminalen och tunnelbanan.
  • Ledsagning finns vid Täby centrum till och från bussterminalen.

Vill du ha ledsagning, beställer du senast en timme i förväg på telefonnummer 020 120 20 22.

Mer information

Roslagsbanan genomgår alltså just nu en omfattande upprustning och inom några år kommer alla stationer och hållplatser tillgänglighetsanpassade och även vagnarna kommer att vara ombyggda och mer tillgängliga. Du kan alltid ringa till kundtjänst på telefonnummer 020 120 20 22 om du har frågor om tillgängligheten på Roslagsbanan eller övriga SL-trafiken.