Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Övrig spårtrafik

Fem lokalbanor förser resenärer i Danderyd, Täby, Vallentuna, Österåker samt Bromma, Saltsjöbaden och Lidingö med kollektivtrafik. Dessutom finns spårvagnslinje 7 i innerstan som sköter mycket av trafiken till västra Djurgårdens attraktioner.

Det är resenärerna på lokalbanorna som är mest nöjda i SL-trafiken, visar de kundundersökningar vi gör. Allra nöjdast är resenärerna på Nockebybanan.

Tvärbanan

Tvärbanan är en spårväg som binder samman Stockholms pendeltågs- och tunnelbanenät på tvären, därav namnet. Den går i en halvcirkel söder och väster om centrala Stockholm, från Sickla udde i öster via Liljeholmen och Alvik till Solna i norr. 

Nockebybanan

Nockebybanan, eller "Tolvan" i folkmun, är tillsammans med Lidingöbanan den minsta lokalbanan och sträcker sig mellan Alvik och Nockeby. Den ger invånarna i delar av Bromma anslutning till tunnelbanan och Tvärbanan i Alvik.

Saltsjöbanan

Saltsjöbanan tillkom i samband med byggandet av Saltsjöbaden och invigdes 1 juli 1893. Saltsjöbanan är alltså en järnväg med anor. Och också i stort behov av upprustning. Under åren fram till 2017 planeras flera arbeten, som ska göra Saltsjöbanan till en modernare spårväg.

Roslagsbanan

Roslagsbanans tre grenar sträcker sig genom flera kommuner i södra Roslagen och är unik på många sätt.

Det är en av de få svenska smalspåriga järnvägar som finns kvar och den enda som används i daglig persontrafik. Under de närmaste åren pågår ett stort moderniserings- och utbyggnadsarbete på Roslagsbanan, där de flesta sträckor kommer att få dubbelspår. 

Lidingöbanan

Lidingöbanan från 1914 förser invånarna på Lidingö öster om Stockholm med en spårburen anslutning till tunnelbanan. Våren 2001 förlängdes Lidingöbanan till det nya bostadsområdet vid Gåshaga brygga. I oktober 2015 öppnade den helt upprustade Lidingöbanan efter nästan två års avstängning. Nu är stationer och hållplatser tillgänglighetsanpassade och helt nya, moderna vagnar går på linjen. 

Djurgårdslinjen - spårvagnslinje 7

Spårvagnslinje 7 är en modern spårväg i centrala Stockholm. Den första delen mellan Sergels torg och Waldemarsudde invigdes 2010 och inkluderade modernisering av Djurgårdslinjen samt utbyggnad från Norrmalmstorg till Sergels torg och upprustning av spårvagnsdepån Alkärrshallen. Under de närmaste åren planeras en utbyggnad av spårvägen vidare till Ropsten.