Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

I spärren till tunnelbanan och pendeltåget (lättläst)

Spärrvakten kan inte se på utsidan på ditt kort
om du har en biljett som gäller. 

När du ska åka tunnelbana
eller pendeltåg
måste du hålla ditt kort
vid en kortläsare
för att biljetten ska synas.

Kortläsarna sitter på spärrarna
vid tunnelbanan och pendeltågen.
Spärrvakten har också
en kortläsare.
Du känner igen dem på den blå färgen.

Håll ditt kort mot kortläsaren.
Håll det stilla en liten stund.
Det piper och en lampa tänds på spärren.

Har du en biljett på kortet som gäller
lyser en grön pil på spärren
och du kan gå igenom
spärr-dörrarna.

Om din biljett nästan är slut
lyser en gul fyrkant runt pilen
på spärren.
Det är som en påminnelse
att det är dags att köpa en ny biljett snart.
Du kan gå igenom spärr-dörrarna.

Om du rör ditt kort för mycket
när du lägger det på kortläsaren
kan det bli ett rött kryss.
Då är det bara att försöka igen.

Om din biljett är för gammal
lyser också ett rött kryss på spärren.
Då måste du skaffa en ny biljett
innan du kan använda ditt kort igen.