Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Olika biljetter du kan använda (lättläst)

Det finns många olika biljetter att välja mellan, eftersom det finns många olika människor som reser med SL-trafiken. 

Här är en lättläst beskrivning 
av de vanligaste biljetterna. 
Längst ner på sidan 
kan du vika ut en sida och 
läsa hur mycket de här biljetterna kostar.

Det finns flera olika special-biljetter också
för dig som reser till Arlanda eller Uppsala till exempel. 
Ring och prata med vår kundtjänst
om du inte hittar en biljett som passar din resa.
De har telefonnummer 08 600 10 00

Period-biljetter

Det lättaste är att köpa en biljett
som gäller för en viss tid, en period,
från 1 dag till ett helt år.  
Då får du åka så mycket du vill
och vart du vill så länge biljetten gäller.

De här biljetterna har du på ett
plastkort som kallas SL Access-kort.

Period-biljetterna finns för
1 dag, 3 dagar, 7 dagar, 30 dagar,
90 dagar och 1 år.
Du väljer den tid som passar bra för dig.

Det finns också speciella period-biljetter
för unga som är under 20 år
och för vuxna studenter på
universitet och högskola.

Reskassan

Du kan ha pengar till biljetter
på ditt SL Access-kort.
Det kallas för reskassan.
Reskassan kan kännas lite knepig i början,
men du kan få hjälp
där du fyller på din reskassa.

Du bestämmer i förväg
hur lång din vanligaste resa är.
Den kallas för standardresa.

Sedan kan du använda de blå
kortläsarna på bussen
och spärrarna i tunnelbanan
och pendeltågen.
Du lägger bara ditt kort på
den blå plattan och sedan
har du betalat för din resa
med pengar du har sparat
på ditt kort.

På Roslagsbanan, spårvagnslinje 7, 
Lidingöbanan och Saltsjöbanan får du
hjälp med reskassan
av en konduktör ombord på tåget. 

På Roslagsbanan och spårvagnslinje 7
kan du också köpa kontantbiljett
av konduktören. 

Pappersbiljetter

Det går att köpa pappersbiljetter
i biljett-automaterna
på tunnelbanestationerna
och pendeltågsstationerna.
Då måste du veta i förväg
hur långt du ska resa.
Det kostar olika mycket
beroende på hur många
zoner du ska resa i.
Prata med spärrvakten
om du behöver hjälp.

Biljetter i mobilen

Du kan också köpa biljett med din mobil.
Det finns en app som är lätt att använda
om du har en så kallad smart telefon.
Du hämtar appen gratis på internet
där du brukar hämta appar.
Du betalar för dina biljetter
antingen med ett bankkort
som du skriver in numret på när du har appen,
eller så väljer du att få en räkning
hemskickad till din adress.
Du gör alla sådana inställningar
när du har appen i din telefon.  

Du kan även köpa biljett med ett sms.
Det funkar med vilken sorts mobil som helst
både gamla och nya.
Då skickar du ett sms
till telefonnummer 076 720 10 10.  
Du skriver bokstäver i sms:et
som är speciella för just den resa du ska göra. 

Du betalar för din sms-biljett
med bankkort eller med en räkning
som kommer i brevlådan en gång i månaden. 

Det är ett företag som heter Klarna 
som sköter om mobilbiljetterna åt SL. 

Du kan läsa mer om reglerna för sms-biljetter 
och hur du beställer på 
sidan om sms-biljetter. 
Den är inte skriven på lättläst svenska.
Du kan också ringa till vår kundtjänst
så kan de berätta mer om sms-biljetter. 
Dit är telefonnumret 08 600 10 00