Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Tillgänglighetsgaranti

Tillgänglighetsgarantin finns för att du som har en funktionsnedsättning ska kunna använda dig av SL-trafiken även när något oförutsett händer. Garantin gäller för resor där SL har kommunicerat att resan ska vara tillgänglig.

Fordon och stationer som ännu inte är tillgänglighetsanpassade ingår inte i denna resegaranti.

Tillgänglighetsgarantin för personer med funktionsnedsättning gäller för närvarande inte på:

  • Roslagsbanan
  • Nockebybanan
  • Saltsjöbanan
  • de gamla pendeltågsvagnarna (X10), som har högt insteg och saknar ramp.

All övrig trafik är tillgänglighetsanpassad och då gäller garantin.

Exempel på situationer då tillgänglighetsgarantin för resenärer med funktionsnedsättning gäller:

  • Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station.
  • Om det kommer en buss utan lågt insteg där det ska vara sådana, eller om rampen på bussen inte fungerar, kan du få hjälp med att resa vidare.
  • Om du är beroende av automatiska utrop som vanligtvis finns på den station eller hållplats du reser ifrån och de inte fungerar så att du kliver på fel tåg eller buss, kan du få hjälp att resa vidare.
  • Om du är beroende av automatiska eller manuella utrop på tåget eller bussen och de inte fungerar eller ger felaktig information så att du kliver av på fel ställe, kan du få hjälp att resa vidare. 
  • Om din förbeställda ledsagare inte kommer i tid kan du få hjälp att resa vidare. 

Så här gör du

För att använda dig av tillgänglighetsgarantin ringer du SL:s kundtjänst på telefon 020 120 20 22 eller skickar sms till 070 256 4681. Du får praktisk och personlig hjälp med att fortsätta din resa av specialutbildad personal.

Du kan också kontakta spärrvakt eller stationsvärdar för att få hjälp.