Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Automatisk påfyllning av reskassan

Om du har ditt SL Access-kort registrerat på Mitt SL, kan du beställa automatisk påfyllning av din reskassa. Då fylls din reskassa på med 200 kronor, så snart som pengarna tar slut i den. 

För att automatisk påfyllning ska fungera måste du ha en reskassa igång på ett SL Access-kort. Har du inte redan registrerat kortet på Mitt SL (inloggade sidor här på sl.se) så börjar du med det. Det är sedan när du är inloggad på Mitt SL som du kan göra beställningen av automatisk påfyllning. Där hittar du också den information du behöver. 

Beställa tjänsten

Du beställer tjänsten när du är inloggad i Mitt SL. Det du gör är att du kopplar ett kontokort till ditt SL Access-kort och när pengarna i din reskassa inte längre räcker till en resa kommer 200 kronor att fyllas på från ditt kontokort. 

Du sköter alla inställningar i Mitt SL och det är bara där som du kan se att du har tjänsten. För din säkerhets skull syns inte det om du tittar på kortets innehåll i en biljettautomat ute i trafiken. 

Aktivera tjänsten

När du väl har beställt tjänsten i Mitt SL, dröjer det till dagen efter innan den verkligen kommer igång. Det är den tid det tar för informationen att nå ut i SL Access-systemet. Allt du behöver göra är att använda ditt SL Access-kort i en spärr eller en annan kortläsare i trafiken, så är tjänsten i gång. 

Reskassan fylls på när du ska resa

Om du inte har tillräckligt med pengar i reskassan när du håller kortet mot en kortläsare fylls den på direkt med 200 kronor. Men det är alltså först när du ska resa som pengarna fylls på. Reskassan fylls inte på i förväg, även om du bara har några kronor kvar i den. 

Inga pengar på kontokortet? 

Om du inte har pengar på ditt kontokort när du får en automatisk påfyllning, kommer tjänsten att avbeställas tillfälligt och du får ett mejl om det. Men de närmaste tre dagarna efter det görs nya försök att dra pengar från ditt kontokort. Kommer det in pengar på ditt kontokort kommer tjänsten att vara igång igen.

Efter fyra misslyckade försök kommer du i stället att få en faktura hemskickad och du spärras från att beställa automatisk påfyllning igen.

Kundtjänst kan hjälpa

Om du har några problem med tjänsten, eller om du behöver hjälp med inställningar, kan du alltid ringa till kundtjänst på telefonnummer 08 600 10 00.