This page has been automatically translated using Google Translate.

Lättläst

Vad kostar pappers-biljetterna?

Alla vuxna betalar helt pris.
Man betalar ett billigare pris
om man är under 20 år och över 65 år
eller om man har något slags ersättning
från försäkringskassan eller
pension från pensionsmyndigheten.
Det billigare priset kallas reducerat pris.

Du kan köpa biljett direkt hos spärrvakten i tunnelbanan
eller innan du ska resa i till exempel Pressbyrån.
Det är alltid billigare att köpa biljetten innan du ska resa.

Priser på pappers-biljetter

Stockholms län delas in i tre delar,
zon A, zon B och zon C.

Det kostar mer att resa i flera delar (zoner).

Åker du i 1 eller 2 zoner gäller biljetten i 1 timme.
Åker du i alla 3 zonerna gäller biljetten i 2 timmar.

Förköpsremsa

Billigast är det med en förköpsremsa.
En förköpsremsa med 16 kuponger kostar 200 kronor helt pris
och 120 kronor reducerat pris.
För att resa i 1 zon stämplar du 2 kuponger.
För att resa i 2 zoner stämplar du 3 kuponger.
För att resa i alla 3 zonerna stämplar du 4 kuponger.

Lösa pappers-kuponger

Du kan också köpa kuponger för den resa du ska göra,
men du kan inte längre köpa biljetten
av bussföraren på bussen. 
Lösa pappers-kuponger kan du köpa till exempel
på Pressbyrån och 7-Eleven,
i kiosker och i livsmedelsaffärer,
på SL Center
och hos spärrvakten i spärren
i tunnelbanan och pendeltågen.

1 kupong kostar 22 kronor helt pris
och 14 kronor reducerat pris.
För att resa i 1 zon köper du 2 kuponger.
För att resa i 2 zoner köper du 3kuponger.
För att resa i alla 3 zonerna köper du 4 kuponger.

Biljett från automat och som sms

Du kan köpa din biljett i automater på en del busshållplatser,
eller som sms-biljett med din mobiltelefon.

För att resa i 1 zon kostar biljetten 
36 kronor helt pris och 20 kronor reducerat pris.

För att resa i 2 zoner kostar biljetten 
54 kronor helt pris och 30 kronor reducerat pris.

För att resa i alla 3 zonerna kostar biljetten 
72 kronor helt pris och 40 kronor reducerat pris.  

© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen