Det lättaste är att köpa en biljett
som gäller för en viss tid.
Då får du åka så mycket du vill
och vart du vill så länge biljetten gäller.
De här biljetterna har du på ett
plastkort som kallas SL Access-kort.
Kort-biljetterna finns för
1 dag, 3 dagar, 7 dagar, 30 dagar,
90 dagar och 1 år.
Du väljer den tid som passar bra för dig.
Det finns också speciella kort-biljetter
för unga som är under 20 år
och för vuxna studenter på
universitet och högskola.
Pappersbiljetter
Pappersbiljetter är lite knepiga.
Du betalar mer om du åker
över flera gränser.
Du betalar också olika mycket
om du köper din biljett i förväg
eller precis när du ska åka.
Det är alltid billigare att köpa biljetten
lite i förväg.
Du kan köpa biljett i spärren på tunnelbanestationerna
och pendeltågsstationerna.
På bussarna kan du inte köpa biljett.
Du måste ha köpt din biljett innan du stiger
på bussen.
På Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Lidingöbanan,
Tvärbanan, Nockebybanan, Spårväg City
och pendeltågen mellan Gnesta och Södertälje,
samt Nynäshamn och Västerhaninge
kan du köpa biljetten av en konduktör ombord.
Hos konduktören är biljetten dyrare
än om du köper biljetten i förväg.
Du kan också köpa en sms-biljett.
Läs mer om det under rubriken: Köp din resa med mobilen.