This page has been automatically translated using Google Translate.

Lättläst

Vad är resegaranti?

Om du blir mer än 20 minuter sen
för att en buss, tunnelbana eller ett pendeltåg
inte kommer i rätt tid kan du få pengar av oss.

Du får pengarna om du måste ta en taxi
för att inte bli försenad.

Du kan också få pengarna om någon måste skjutsa dig
eller om du måste ta din en egen bil
för att inte bli försenad.

Du kan också få pengar
om du åker med ett annat bolag än SL,
till exempel om du åker med ett SJ-tåg,
som går samma väg som SLs pendeltåg.
Om pendeltågen inte går
men SJ-tågen gör det kan du åka SJ-tåg
och få tillbaka pengar för den biljetten
genom resegarantin.

Du kan få som mest 800 kronor
för din taxiresa eller biljetter.
Du ska skicka in ditt kvitto eller dina biljetter till oss
och fylla i en blankett där du berättar vad som hände.
Detta kallar vi för resegaranti.

Resegarantin gäller för all SL-trafik i hela Stockholms län:
bussar, tunnelbana, pendeltåg, Lidingöbanan, Saltsjöbanan,
Roslagsbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.

Här gäller inte resegarantin

  • Resegarantin gäller inte när det är mycket dåligt väder,
    med massor av snö eller storm och nästan ingenting fungerar.
  • Den gäller inte när det är stora strömavbrott.
  • Den gäller inte när det är strejk.
  • Den gäller inte heller om det har blivit en ändring i trafiken,
    som vi har berättat om.

När resegarantin inte gäller talar vi om det här på webbplatsen.

Fylla i blanketten

Du kan fylla i blanketten här på webbplatsen,
men du måste skicka den med vanlig post.

Här nedanför hittar du en länk till blanketten.

© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen