This page has been automatically translated using Google Translate.

Lättläst

Närtrafiken

Närtrafiken passar äldre människor
och personer med rörelsehinder,
men är till för alla.

Närtrafiken finns där
många äldre människor bor.
Det är ett bekvämt sätt att åka
till servicehuset, affären eller vårdcentralen.

Bussarna i närtrafiken är små
med 15 till 20 sittplatser.
Det ska finnas plats för minst
en rullstol eller barnvagn.
Golvet i bussen är lika högt
som trottoaren och en ramp gör det lättare
att komma på bussen med en rullstol eller rollator.

På vissa ställen kan bussen stanna där du vill,
mellan stationerna,
så du ska slippa gå så långt.
Det ska vara få förare så
att du känner igen de som kör bussen.

Vill du veta mer om närtrafiken?

Du kan hämta tidtabeller för all närtrafik på ett SL Center,
eller på söksidan för Tidtabeller på vår webbplats
genom att välja ordet Närtrafik
där det står Område/trafikslag.

På vårdcentraler och servicehus
finns också mer information om närtrafiken.
Du kan också ringa till SLs kundtjänst
på telefonnummer 08 600 10 00, så får du veta mer.

Vällingbyflexen

I Vällingby finns något
som vi kallar Vällingbyflexen.
Det är små bussar som kommer på beställning
till olika mötesplatser.

Du ringer färdtjänstens beställningscentral
och säger vid vilken mötesplats du vill bli hämtad.
Du säger också vilken tid som du vill bli hämtad.

En dator räknar sedan ut hur bussen ska åka
för att hämta dem som har beställt resa.
Sedan talar datorn om vilken tid bussen kommer.
Då finns det också alltid en plats för dig.

© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen