This page has been automatically translated using Google Translate.

Lättläst

Om SL

Storstockholms Lokaltrafik,
som brukar kallas SL,
ska se till att alla kan resa
med tunnelbanor, bussar
och pendeltåg i Stockholms län.

Vi köper tjänster av dem
som kör bussar och tåg.
När vi gör det ser vi till att de följer
våra regler för en bra lokaltrafik.

På SL arbetar ungefär 5 hundra personer,
men allt som allt arbetar
fler än 10 tusen personer
med SL-trafiken.

Vi på SL vill hela tiden
göra trafiken bättre för dig
som reser med oss.
Vi vill också att fler reser med oss
och väljer bort bilen.
Ju fler som reser med tåg och buss 
i stället för att åka bil
desto färre gifter blir det i luften,
vilket är bra för människorna och naturen.

Vem bestämmer över SL?

Stockholms läns landsting äger SL.
Det är politikerna i landstinget
som bestämmer vem
som ska vara med i SL:s styrelse.

Styrelsen bestämmer om
priserna på biljetter, var bussarna ska gå,
eller om vi ska bygga nya tågstationer,
till exempel.

Du kan alltså påverka hur SL ska arbeta 
genom vem du röstar på i landstingsvalet.

© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen