This page has been automatically translated using Google Translate.

Så funkar SL Access

Här får du veta mer om hur du reser med SL Access-kortet, hur du laddar nya biljetter och annat som kan vara bra att ha koll på.

SL Access-kortet är ett smartkort där du kan ladda på periodbiljetter och pengar till reskassan.

Det finns plats för två biljetter och reskassa på kortet. Har du till exempel termins- och fritidsbiljetterna på samma kort, kan du inte ladda på en ny biljett förrän åtminstone den ena biljetten har tagit slut.

Under 2013 ersattes förköpsremsan av reskassan, för mer information om detta klicka på Så funkar reskassan här till vänster.

Res i hela länet

Du kan resa överallt i SL-trafiken om du har din biljett på ett SL Access-kort. Kortläsare finns överallt på bussar och stationer. Vill du veta mer om hur du använder ditt kort när du reser, kan du läsa mer via länkarna till vänster.

Flera biljetter på kortet

På ditt SL Access-kort får det plats 2 periodbiljetter och en reskassa. När du läser av kortet tittar systemet efter:

  • i första hand om det finns en giltig periodbiljett eller pågående zonbiljett, 
  • i andra hand om det finns en vilande biljett som då startas och 
  • i tredje hand köps en standardresebiljett med reskassan.

Om du har en vilande biljett som du inte vill starta, köper du en biljett manuellt med reskassan. Samma gäller om du vill köpa en annan typ av biljett än den du har inställd som din standardresan. 

Flera färger på kortet

Skaffar du ett SL Access-kort nu så får du ett blått kort, men det finns äldre kort som är i andra färger. Du kan också designa ett eget SL Access-kort. Vilken färg du har på kortet har ingen betydelse för vilka biljetter som går att ladda på det. Alla kort fungerar att ladda om i ca 6 år från första laddningen. 

Skaffa ett kort

Ett SL Access-kort kostar 20 kronor. Det kan du sedan ladda med biljetter om och om igen. Du köper biljetter till ditt SL Access-kort hos ombud, i SL Access-automaterna som finns på tunnelbanestationerna och de flesta pendeltågsstationerna, hos spärrexpeditören på pendeltågstationerna, SL Center och på de personliga sidorna på här på sl.se - Mitt SL. 

Kolla kortinnehåll

I SL Access-automaterna kan du få all information om vad du har på ditt kort, hur länge det gäller och om du har en biljett som ännu inte börjat gälla laddad på kortet. Du väljer "Visa kortinnehåll" på skärmen och följer instruktionerna. 

När du använder kortet i kortläsaren ombord på en buss, ser du hur länge din biljett gäller i det lilla fönstret på läsaren.

Lokalbanornas konduktörer kan också hjälpa till med att tala om hur länge biljetten på kortet gäller.

Har du ett personligt konto på Mitt SL, kan du även där se information om vad du har för biljetter på ditt kort och hur mycket pengar du har laddat i reskassan.

Förlustgaranti

Om du registrerar ditt SL Access-kort på Mitt SL får du en förlustgaranti. Garantin ger dig ett nytt kort med samma innehåll om du tappar bort det. Det förlorade kortet spärras och går sen inte längre att använda. Det går inte heller att få tillbaka pengar på det eftersom värdet/biljetten överförs till det kort som skickas till dig.

Förlustgarantin gäller bara om kortet är registrerat när det förloras. Det går inte att registrera det i efterskott för att få garantin.

Du måste vara 16 år för att få ha ett Mitt SL-konto, är du yngre kan en anhörig registrera ditt kort på sitt konto.

Läs mer om villkoren på sidan Förlustgaranti. 


Senast uppdaterad
© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen