This page has been automatically translated using Google Translate.

Beställa sms-biljett

Här hittar du information om hur du beställer en sms-biljett för resa i SL-trafiken.

Om du inte redan har ett konto registrerat för att köpa sms-biljetter, underlättar det om du fixar det först. Du kan betala dina sms-biljetter via faktura eller med Visa/Mastercard.

Du väljer vilket när du skapar ditt konto hos Klarna, som sköter sms-betalningarna åt SL. Du kan även byta betalsätt senare. Du kan knyta flera telefonnummer till din profil.

Logga in/skapa konto hos Klarna

Vill du titta på dina uppgifter hos PayEx (biljetter köpta fram till och med 31 januari 2014) kan du logga in här.

Så här beställer du en zonbiljett som sms

Skicka ett sms med de bokstäver som är koder för den biljett du vill ha till telefonnummer 076 720 10 10.

Koderna är:

  • Helt pris = H eller h
  • Reducerat pris = R eller r
  • Resa i zon A = A eller a
  • Resa i zon B = B eller b
  • Resa i zon C = C eller c

Du kan skriva bokstäverna i precis vilken ordning du vill och det spelar ingen roll om du använder stora eller små bokstäver. 

Några exempel på hur du skriver beställningskoderna i sms:et:

HA = Resa inom zon A till helt pris

RBC = Resa inom zon B och zon C till reducerat pris

HABC = Resa genom alla zonerna till helt pris 

Så fort du skickat sms:et får du tillbaka sms-biljetten från SL. Den innehåller en kontrollkod, information om vilken typ av biljett du köpt samt hur länge den är giltig. Tänk på att biljetten börjar gälla direkt som du beställer den och sedan en dryg timme framåt.

När du kliver ombord på bussen eller passerar spärren visar du bara upp telefonen med sms:et.

Du kan inte beställa en sms-biljett och skicka biljetten vidare till någon annan. Biljetten måste beställas från den telefon du visar upp. 

Vilken zon är det?

På skylten på varje busshållplats står det vilken zon den ligger i. På många av hållplatserna och på alla stationer i spårtrafiken finns zonkartor så du kan se vilken zon du kommer att resa till.

Vill du ha hjälp med vilka zoner du behöver en biljett för, kan du ringa till kundtjänsten på telefonnummer 08-600 10 00, eller använda zonsökningen för hållplatser som finns både på mobil.sl.se och här på sl.se. Du hittar länken till höger.

Vad kostar en sms-biljett?

Priset på biljetten beror på hur många zoner du reser i och om du får resa till reducerat pris. Du som är under 20 år eller över 65 år har rätt till reducerat pris.

Priserna för antalet zoner ser du på sidan för biljetter och priser. Kostnaden dras från ditt bankkort eller kommer på en faktura, beroende på vad du har valt när du registrerade dina uppgifter.

Till själva biljettpriset kommer den kostnad för sms som mobiloperatören eventuellt tar ut.

Dröjer biljetten?

Normalt sett ska du få din sms-biljett på en gång, oftast inom en minut. Dröjer det ändå innan du får din biljett beror det oftast på något problem hos den operatör du ringer med. Det kan handla om att det just för stunden är något fel på mobilnätet, att du förflyttat dig så att du inte har någon täckning just när sms:et kommer eller att inkorgen är full.

SL återbetalar försenade sms-biljetter om du ringer till vår kundtjänst inom två veckor från biljettköpet. De har öppet dygnet runt och du når dem på telefonnummer 08-600 10 00.

Senast uppdaterad
© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen