Hoppa över navigering, gå direkt till innehållet.
  • {{error}}

Kundkorg

{{error}}

{{error}} Köp biljett

  • {{product.Name}} {{product.PriceIncVat}} kr Ta bort produkt

Totalt {{shopping_cart.data.TotalSum}} SEK

Till kassan

Att köpa och använda sms-biljett

En sms-biljett är en smidig zonbiljett för dig som inte reser så ofta med SL-trafiken. Du beställer din biljett genom att skicka en beställningskod till telefonnummer 076 720 10 10. Biljetten betalar du med faktura eller bankkort via ett personligt konto hos Klarna.

Om du inte har ett konto registrerat för att köpa sms-biljetter, underlättar det om du ordnar med det först. Du kan betala dina sms-biljetter mot faktura eller med Visa/Mastercard - du väljer vilket när du skapar ditt konto hos Klarna, som sköter sms-betalningarna åt SL.

Logga in/skapa konto hos Klarna >>

Det som behövs för att din biljett ska funka är dels att du anger om du reser till helt pris eller till reducerat pris, dels att du talar om i vilken eller vilka zoner du ska resa i. 

Här är koderna du behöver:

  • Helt pris = H eller h
  • Reducerat pris = R eller r
  • Resa i zon A = A eller a
  • Resa i zon B = B eller b
  • Resa i zon C = C eller c

Du kan skriva bokstäverna i precis vilken ordning du vill och det spelar ingen roll om du använder stora eller små bokstäver.

Biljetten kommer på en gång

Så fort du skickat sms:et får du tillbaka sms-biljetten från SL. Den innehåller en kontrollkod, information om vilken typ av biljett du köpt samt hur länge den är giltig. Tänk på att biljetten börjar gälla direkt som du beställer den och sedan en dryg timme framåt. (Den gäller i två timmar om du reser i alla tre zonerna.)

När du kliver ombord på bussen eller passerar spärren visar du upp telefonen med sms:et.

Du kan inte beställa en sms-biljett och skicka biljetten vidare till någon annan. Biljetten måste beställas från den telefon du visar upp.

Frågor och svar

Frågor och svar
Stäng kartan
Platser/zoner