Spärrvakten kan inte se på ditt kort
om du har en biljett som gäller.
När du ska åka tunnelbana
eller pendeltåg
måste du därför hålla ditt kort
vid en kortläsare.
Kortläsarna sitter på spärrarna
vid tunnelbanan och pendeltågen.
Spärrvakten har också
en kortläsare.
Du känner igen dem på den blå färgen.

Håll ditt kort mot kortläsaren.
Håll det stilla en liten stund.
Det piper och en lampa tänds på spärren.
Har du en biljett som gäller
lyser en grön pil på spärren.

Om din biljett nästan är slut
lyser en gul fyrkant runt pilen
på spärren.

Om du rör ditt kort för mycket
kan det bli ett rött kryss.
Då är det bara att försöka igen.

Om du inte har en biljett som gäller
lyser också ett rött kryss på spärren.
Då måste du skaffa en ny biljett
innan du kan använda ditt kort igen.