This page has been automatically translated using Google Translate.

Lättläst

Så här gör du på bussen

Bussföraren kan inte se på ditt kort
om du har en biljett som gäller.
När du ska åka buss
måste du därför hålla ditt kort
vid en kortläsare.

På bussen finns det en kortläsare 
innanför dörren där du kliver på 
och en finns vid föraren.

Ett SL Access-kort hålls mot en kortläsare vid bussföraren.

Så här ser kortläsaren ut
som finns vid föraren på bussen.

Håll ditt kort stilla över det blåa
på kortläsaren en liten stund.
Kortläsaren piper och en lampa tänds.

Om det lyser grönt

Grön lampa lyser på bussens kortläsare.

Har du ett kort som gäller
lyser en grön lampa och det står
till vilken dag ditt kort gäller.
Lyser det grönt är det bara att gå på bussen.

Om det lyser gult

Gul lampa lyser på bussens kortläsare.

Om ditt kort nästan är slut
lyser en gul lampa.
Det står också till vilken dag
ditt kort gäller.  

Lyser det gult får du gå på bussen
men det kan vara bra att komma ihåg
att du måste köpa en ny biljett snart.

Om det lyser rött

Röd lampa lyser på bussens kortläsare.

Om du inte har en biljett som gäller
lyser en röd lampa på kortläsaren
och det står Biljetten ogiltig.

Det kan lysa rött
fast du har en biljett som gäller.
Då har du nog inte hållit ditt kort stilla.
Prova igen och se om den gröna lampan lyser.

Lyser det rött 
och du inte har en biljett som gäller 
måste du gå av bussen  
och köpa en ny biljett till ditt kort.
Du måste köpa en ny biljett
innan du kan använda ditt kort igen.  

© AB Storstockholms Lokaltrafik. Kundtjänst 08-600 10 00. Om webbplatsen